Functionele & statistische cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van onze website. Ook enige analytische
gegevens die verzameld worden zijn helemaal anoniem.
Meer informatie over het privacy-en
cookiebeleid.
jun 2023
Willy van Doorne International
De autowereld is zijn natuurlijke biotoop en wellicht stroomt er DAF-bloed door zijn aders. Vincent van Doorne is CEO van Willy van Doorne International. Hij leidt de zaak zoals zijn vader dat deed. Met commercieel inzicht en respect voor klanten en medewerkers.
Hilde Van Raemdonck – Foto’s Benjamin Brolet
Willy van Doorne International. Een naam als een klok en een zakenimperium dat keurig de oostelijke helft van het land beslaat. Het was vader Willy die de zaak in 1982 oprichtte en ze uitbouwde tot de holding, actief in drie sectoren: automotive, bosbouw en bouwgereedschappen. Het familiebedrijf omvat negen DAF-vestigingen onder de vlag ‘Truck Trading Groep’, met aanverwante activiteiten, vier Mercedes-Benz-vestigingen in de Kempen, twee Used Centers, twee verhuurbedrijven en twee handelszaken in bouwgereedschappen.
Oprichter van de holding, Willy van Doorne was de zoon van Wim van Doorne, de man die in 1928, samen met zijn broer Hub, van Doorne’s AutomobielFabriek (DAF) oprichtte in Eindhoven, Nederland. Het was de bescheiden constructiewerkplaats in Eindhoven die de basis vormde voor wat later de toonaangevende truckproducent werd.
Diversificatie
Willy werkte 20 jaar voor DAF tot hij in 1982 – op zijn 43ste – de tijd rijp achtte om voor zichzelf te beginnen. Alles begon met de overname van de DAF-vestiging in Wijnegem. De zaak groeide en breidde geleidelijk aan uit over Antwerpen, de Kempen, Limburg, Oost-Vlaanderen en de provincie en Groot-Hertogdom Luxemburg. Ook VDH Groep, met Mercedes-Benz-garages in Aarschot, Diest, Herentals en Mol behoren tot de holding. Vandaag zijn DAF, Mercedes en Iveco de huismerken die de groep vertegenwoordigt op de Belgische en Luxemburgse markt.
Commercieel gedreven als hij was, bleef Willy uitkijken naar opportuniteiten en – vooral – diversificatie, door aanverwante activiteiten aan te trekken zoals onderhoud, magazijn, kranenbouw, verhuur, tweedehandsvoertuigen… Bedoeling was klanten op alle mogelijke manieren te kunnen helpen. Eigenlijk zou Vincent van Doorne de bestelwagens van Mercedes-Benz ook in alle DAF-vestigingen willen aanbieden, maar dat kan nu eenmaal niet omdat de regio’s historisch al verdeeld waren.
Bouwmaterialen en bosbouw
Zo kwam de tweede pijler erbij – bouwgereedschappen – wat evolueerde tot Salco en Sercomat vandaag. Het eerste is een b2b-groothandel waar mensen uit de bouwsector hun gereedschappen kunnen kopen en het tweede is al 15 jaar dé specialist in allerhande bouwgereedschappen voor aannemers. Van Doorne slaagt er nog steeds in te groeien in deze branche door zijn gamma steeds uit te breiden.
Het derde luik van het bedrijf – specifiek voor de bosbouw – draait rond garage Mioli in Bande (Nassogne), de invoerder van John Deere, de gekende Amerikaanse tractor- en landbouwmachinefabrikant met het groen/gele logo met springend hert.
Verder omvat de holding ook nog Truck en Auto Center (TAC) Grobbendonk, Truck Trading Parts (TTP), DIF-RENT (occasie, huur & lease), De Kempen Verhuur (vuilniswagens), Hydromat in Lontzen (opbouw kranen), en Bee Line Trucks (carrosserie) in Henri-Chapelle.
100 % familieholding
Zoon Vincent van Doorne (57), vandaag CEO van de holding, kwam in 1990 bij in de zaak. Na zijn opleiding ‘business administration’ werkte hij eerst een jaar of drie bij de concurrentie, meer bepaald bij Iveco, in Engeland, “om er de knepen van het vak te leren”. In 1996 keerde hij op verzoek van zijn vader terug naar België en naar het familiebedrijf. Eerst als COO tot in 2017 en sindsdien als CEO.
Van Doorne was een familiebedrijf en Vincent wil dat zo houden. “De groep is nog steeds 100 % eigendom van de familie. De hoofdzetel bevindt zich in Schilde, waar voornamelijk de beleidslijnen uitgestippeld worden en waar het financieel controleorgaan gevestigd is. Verder heeft elk bedrijf een eigen directie maar wordt er wel centraal gerapporteerd.” Belangrijke beslissingen worden in overleg genomen en een aantal aspecten (telefonie, IT, de computerprogrammatie voor de hele groep, de aankoop van brandstof en dergelijke) worden dan weer centraal geregeld; schaalvergroting speelt daarbij uiteraard een rol.
‘Leven en laten leven’
“Mijn vader was een charismatische man en zeer geliefd omwille van zijn rechtvaardigheidsgevoel en sociale betrokkenheid. Commercieel gezien een natuurtalent, maar steeds in een sfeer van ‘Leven en laten leven’. Transparantie en respect zijn vandaag nog altijd vaste waarden binnen het bedrijf. “Zo krijgen alle bedrijven hier de nodige vrijheid maar we wisselen statistieken en omzetcijfers uit en organiseren ook telkens kwartaalvergaderingen. Zo zijn we steeds goed op de hoogte.”
De sfeer die er heerst op de werkvloer is ook prima. “We zijn een uitgebreide groep – in aantal en geografisch verspreid – maar proberen toegankelijk te blijven. Voetjes op de grond ook. En iedereen wordt met de voornaam aangesproken. Over het algemeen hebben we een beperkt personeelsverloop.”
“Getalenteerde mensen vinden, blijft een dagelijkse uitdaging. Bovendien worden er wel eens goeie mecaniciens ‘weggekocht’. Maar het is al vaker gebeurd dat we die mensen na een poos terugzien met de vraag of ze ‘mogen’ terugkomen. Het beste compliment dat je als werkgever kunt krijgen, toch?”
Safety first
Veiligheid is een ander stokpaardje bij WvDI. “We hebben dan ook twee mensen fulltime in dienst voor ongevallenpreventie op het werk. Zij bezoeken onze vestigingen – al dan niet onaangekondigd – en organiseren brandoefeningen, checken noodknoppen, bewaken het milieu, controleren het gebruik van PBM’s (Persoonlijke BeschermingsMiddelen)…” Daar worden dan verslagen van gemaakt, met foto’s, evaluaties en verdere follow-up. “Niets wordt aan het toeval overgelaten.”
Niet overtuigd
Wat strategie betreft, blijft de holding consequent de uitgezette lijn volgen. “Maar de automotive sector staat voor ingrijpende veranderingen. Zelfstandige dealerships worden omgevormd naar agenten, waarbij het lokale ondernemerschap meer aan banden wordt gelegd. Showrooms worden kleinere belevingsruimtes en de verkoop zal steeds meer online gebeuren. De marges zullen onder druk komen te staan.” Zelf is Vincent van Doorne niet echt overtuigd van de formule, “maar de constructeurs zullen ons geen andere keuze laten. De verkoper van de toekomst zal eerder een relatiebeheerder worden.” En, voegt hij eraan toe, “voor de klant zal het er ook niet makkelijker op worden”.
De nieuwe mobiliteit? “We kunnen er niet omheen, al zie ik elektrisch rijden enkel als oplossing voor stadsverkeer. Voor lange-afstandsritten blijft het ongemak van laadcapaciteit en tijdverlies vandaag een terecht obstakel. Voor lange afstanden zal het ongetwijfeld waterstof worden.”
In het kort
• Opgericht in 1982
• Oprichter was de Nederlands-Kempense Willy van Doorne, geboren in Eindhoven in 1939 en op 80-jarige leeftijd overleden in Schilde.
• 40-jarig bestaan gevierd in 2022
• Hoofdzetel: Bellevuedreef 3, 2970 Schilde
• Activiteiten: automotive – bosbouw – bouwgereedschappen
• Aantal werknemers: 500
• Omzet: € 334 miljoen in 2022