woensdag 14 jul 2021

Onze merken

New Generation DAF - Inhoud volgt vorm - Bart van Lotringen, Directeur design

Het ontwerpen van een volledig nieuwe serie trucks voor de lange afstand en het zware transport is een uitdaging van formaat. DAF’s Design Director Bart van Lotringen over keuzes en consistentie bij het tekenen van de New Generation DAF trucks. Over luisteren en de stem van chauffeurs. Over omgekeerd denken. De wetten van aerodynamica. En over inside-out ontwerpen.

We treffen Bart in een voor nieuwsgierige ogen vakkundig afgeschermde ruimte op het enorme fabrieksterrein van DAF in Eindhoven. Het is een no-go area; alleen toegankelijk voor een handvol medewerkers met een speciale ontheffing. De Design Director doet zelf de deur open en loopt met een lichte tred een lange gang door. Het is begin april. Buiten jaagt de wind de voorjaarssneeuw bijna horizontaal tegen het pand.

 

Begonnen met wit vel papier

Bart is ontspannen. “Voor ons zit het meeste werk erop”, lacht hij energiek. We zijn onderweg naar een handvol pre-productiemodellen waar nog driftig aan wordt gewerkt. “We zijn er bijna.. Dat is een fijn gevoel! Zo’n aanloopfase naar de introductie blijft toch altijd een even spannend als bijzonder moment. Het is net een geboorte. Je leeft er zó lang naartoe. De eerste schetsen van deze geheel nieuwe generatie trucks maakten we al in 2014. We begonnen met een wit vel papier – en konden alle kanten op. Ons eisenpakket was duidelijk: efficiënt, veilig én comfortabel.”

“In tegenstelling tot wat men zou vermoeden, zijn we bij het vormgeven bij de achterzijde van de cabine begonnen. Daarvan liggen de contouren immers vast: een opbouw of trailer is negen van de tien keer groot en hoekig en zowel maximaal breed als maximaal hoog. We zijn daarom van achteren naar voren gaan ontwerpen. Dat is voor een designer écht omgekeerd denken; die werkt normaliter van voor naar achteren.”

 

Financiële afdeling enthousiast

De Design Director pakt een stuk papier, begint te schetsen en legt met een paar streken van zijn dikke vulpen uit hoe het team van aerodynamica-specialisten en ontwerpers elkaar uiteindelijk vonden. “De centrale vraag was hoe je de lucht zo efficiënt mogelijk naar achteren kon leiden zonder in te boeten op direct zicht en ruimte. Het antwoord: met fraaie, parabolische radii aan de zijkanten, naar het dak. Met een subtiele bolling in de voorruit en diepere side-skirts. Met zorgvuldig vormgegeven spiegels of nog beter: camera’s. Met wielkasten die geïnspireerd zijn op die van een DTM racewagen. Kortom, geen centimeter van het ontwerp is aan onze aandacht ontsnapt. Dat zorgde voor 22% aerodynamische winst! Dat vertaalt zich in tot 7% brandstofbesparing!” Met pretlichtjes in de ogen: “Daar wordt de financiële afdeling van onze klant enthousiast van!”

 

In één woord: premium

Het design van de nieuwe serie is een eye-catcher van de bovenste plank. Bewust. “Als ik de nieuwe generatie trucks met één woord zou moeten omschrijven, is dat ‘premium’. Dat is de uitstraling die ik ze wil meegeven. Zowel van binnen als van buiten. En aan de buitenkant is de grille hét visitekaartje van DAF. Stoer en stevig. Maar ook elegant en hoogwaardig. Daar komt wat áán. Het front met zijn LED verlichting weerspiegelt de eigenschappen die in het DNA van elke DAF truck besloten zit en nu sterker dan ooit wordt geaccentueerd: onderscheidende topkwaliteit.”

 

Ontwerpen van binnen naar buiten en andersom

De binnenkant van de truck is voor Bart minstens net zo belangrijk als de buitenkant. Het is de werkplek en het thuis voor de man of vrouw achter het stuur. “Ik ben eigenlijk veel meer een ruimte-ontwerper dan een vormgever. Meer een architect dan een kunstenaar. De vorm moet de functie volgen. In dit geval: het is de bedoeling dat de cabine de chauffeur aan de binnenkant maximaal comfort en leefruimte biedt. Als ontwerper zou ik de hoeken van de cabine daarom ook het liefst maximaal naar buiten duwen om zo een zo groot mogelijk interieur te creëren. Inside-out ontwerpen. Maar vanuit het oogpunt van aerodynamica wil je de voorzijde zo schuin mogelijk laten lopen. Want dat vermindert de luchtweerstand en verlaagt het brandstofverbruik. In de keuzes die we daarin gemaakt hebben, dáárin zie je onze signatuur.”

 

Persoonlijke driver

Die handtekening wordt mede vormgegeven door de wensen van de chauffeurs, blijkt als Bart stralend plaats neemt achter het stuur van een nieuwe XG. Geen l’art pour l’art voor hem. Hij is trots op het product dat zich als een warme werkplek om hem heen vouwt. Bart’s blik glijdt tevreden over het fraaie dasboard. Hij activeert het fraaie tweede display, draait aan een paar knoppen en laat zijn hand rusten op de topper die op het bed ligt. Zichtbaar content: “Moet je voelen hoe zacht en fijn de materialen aanvoelen die we hebben geselecteerd!”

Bart stelt zijn vaardigheden het liefst in dienst van anderen, zoals hij dat zelf noemt. “Weten dat je iets bijdraagt aan het geluk van een ander, dat je het werkende leven van de chauffeur duurzaam verbetert, dat voelt geweldig. Je kunt het gerust een persoonlijke driver van mij noemen.” Daarom ook genoot hij van de uitvoerige discussies die hij met chauffeurs voerde over hun wensen voor de nieuwe cabine. Wel of geen camera om spiegels te vervangen? Liever een groot bed of een uitmuntende zitpositie? Meer aflegruimte op het dashboard of veel direct zicht op de weg? Bart’s team vond steevast een oplossing die alle partijen gelukkig stemt.

 

Bewuste keuze voor knoppen

“Een DAF staat synoniem voor de fijnste werkplek op de weg: veilig, comfortabel en alles onder handbereik.” En zelfs met het personaliseren van de cabines hield het ontwerpteam rekening. “Chauffeurs weten nou eenmaal heel goed wat ze willen.” De trend van digitale personalisatie zie je terug in het dashboard. Zo zijn de twee grote schermen in het dashboard van de XF, XG en XG+ voor een groot deel aan te passen. Android Auto en Apple Car Play doen hier hun intrede. Wat opvalt is de keuze voor fysieke knoppen in plaats van touchscreens met (vaak lange) menu’s. De basisfuncties van een truck moeten altijd onder handbereik zijn. Hands on the wheel, eyes on the road. Veiligheid voor alles.

“De nieuwe XF, XG en XG+ zijn in principe rond, maar zo ogen ze niet. Elke lijn is functioneel maar ook bedoeld om de aerodynamica te verbeteren. Geen versieringen om te versieren, dus.”

Bart van Lotringen,
Design Director

 

Onderscheidende lijnvoering

‘Rond’ en ‘zacht’ mogen dan de trend zijn om voertuigen als innovatief neer te zetten, Barts creaties worden gekenmerkt door een onderscheidende lijnvoering. En daar blijft hij aan vast houden “Dun of juist dik aangezette lijnen geven een ontwerp karakter. Van enkel zachte, ronde vormen word ik niet enthousiast.” Bart wijst op het kenmerkende lijnenspel van de cabines, dat al aan de voorzijde wordt ingezet. “De nieuwe XF, XG en XG+ zijn in principe rond, maar zo ogen ze niet. Elke lijn is functioneel maar ook bedoeld om de aerodynamica te verbeteren. Geen versieringen om te versieren, dus.”

 

Spirit van innovatie

DAF is de eerste die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving waarin de afmetingen en vorm van trucks losser worden gelaten. Of de druk hoog was? “Het primaire doel was niet om een iconische truck neer te zetten, dat bepaalt de tijd zelf; wél een truck die aanspreekt, die eigentijds én goed doordacht is. De spirit van innovatie hebben we ten volle willen uit-nutten. Het resultaat is evenwel een écht DAF-product; een visuele magneet aan de buitenkant en met een enorm interieur dat voor merkentrouw zorgt: dé werkplek waar elke chauffeur van droomt. Ik ben trots op de duidelijk eigen ziel van onze nieuwe generatie trucks. De XF, XG en XG+ markeren een nieuwe era; het zijn game-changers.”

Website design & development by Logo Popkorn